Αντιηλιακό, Μήπως σταματά την σύνθεση της Βιταμίνη D;

Το αντιηλιακό μαζί με το μαγιό είναι τα πρώτα πράγματα που πακετάρουμε για τις διακοπές μας το καλοκαίρι!  Μήπως όμως με την χρήση του αντιηλιακού μειώνουμε τα επίπεδα της Βιταμίνης D στον οργανισμό μας;  Νέα μελέτη, έδειξε ότι το αντιηλιακό δεν επηρεάζει τα επίπεδα της Βιταμίνης D, τα οποία αυξάνονται με την έκθεση μας στον ήλιο και φορώντας το αντιηλιακό.

Βιταμίνη D, γιατί την χρειάζομαι;

Γνωστή και ως η βιταμίνη του ήλιου, η βιταμίνη D είναι μια λιποδιαλυτή βιταμίνη η οποία σχηματίζεται στον οργανισμό κυρίως μέσω της απορρόφησης της ηλιακής υπεριώδους ακτινοβολίας από το δέρμα, αλλά και από ορισμένες τροφές πλούσιες σε βιταμίνη D. Διακρίνεται σε δύο κατηγορίες στην εργοκαλσιφερόλη (βιταμίνη D2) η οποία περιλαμβάνεται στις τροφές και στην χοληκαλσιφερόλη (βιταμίνη D3) η οποία παράγεται στο δέρμα μέσω της έκθεσης του από την υπεριώδη ακτινοβολία του ήλιου.

Ο οργανισμός μας συνθέτει το μεγαλύτερο μέρος της βιταμίνης D μέσω της απορρόφησης της ηλιακής ακτινοβολίας από το δέρμα (90%). Η έκθεση των χεριών και του προσώπου στον ήλιο (3-15 λεπτά οι ανοιχτοί φωτότυποι ή 15-30 λεπτά οι σκούροι φωτότυποι), αρκεί για να συντεθεί η ποσότητα βιταμίνης D που χρειάζεται ο οργανισμός μας. Το υπόλοιπο 10% το προσλαμβάνουμε από τις τροφές π.χ. τα λιπαρά ψάρια, το συκώτι και το αυγό και από εμπλουτισμένα, με βιταμίνη D, τρόφιμα όπως το γάλα και τα δημητριακά.

Η συμβολή της Βιταμίνης D στην σωστή λειτουργία του οργανισμού μας είναι σημαντική, καθώς συντελεί σε:

  • Γερά κόκκαλα

  • Ενδυνάμωση του ανοσοποιητικού συστήματος

  • Μείωση του κινδύνου για διαβήτη

  • Μείωση του κινδυνου για καρδιοπάθειες

  • Αποφυγή του καρκίνου

Αποτελέσματα της Νέας Έρευνας

Πρόσφατη μελέτη του Πανεπιστημίου King’s College London, που δημοσιεύτηκε στο British Journal of Dermatology, σχετικά με το κατά πόσο η χρήση των αντιηλιακών εμποδίζει την σύνθεση της Βιταμίνης D στον οργανισμό μας από τον ήλιο, έδωσε επιστημονική απάντηση με τεκμηριωμένα αποτέλεσματα.

“Το ηλιακό φως είναι η κύρια πηγή της βιταμίνης D. Η αντιηλιακή προστασία μπορεί να αποτρέψει το ηλιακό έγκαυμα και τον καρκίνο του δέρματος, αλλά υπήρχε μεγάλη αβεβαιότητα σχετικά με τις επιδράσεις των αντιηλιακών στην απορρόφηση της βιταμίνη D», δήλωσε ο επικεφαλής της μελέτης, καθηγητής Antony Young, του King’s College London.”

Για την διεξαγωγή της έρευνας οι συμμετέχοντες, χωρίστηκαν σε 4 ομάδες.  Οι τρεις ομάδες πήγαν διακοπές για μία εβδομάδα στην Τενερίφη, με ηλιόλουστο καιρό, και η μία ομάδα παρέμεινε στην πόλη. Όλοι οι συμμετέχοντες ήταν από την Πολωνία.

Για την αξιολόγηση και την σύγκριση των αποτελεσμάτων πάρθηκαν δείγματα αίματος από τους συμμετέχοντες 24 ώρες πριν τις διακοπές και 24-48 ώρες μετά τις διακοπές.

“Η μελέτη, κατά τη διάρκεια μιας εβδομάδας τέλειων καιρικών συνθηκών στην Τενερίφη, έδειξε ότι τα αντηλιακά, ακόμη και όταν χρησιμοποιούνται βέλτιστα για την πρόληψη των ηλιακών εγκαυμάτων, επέτρεψαν μια εξαιρετική σύνθεση βιταμίνης D, σύμφωνα με τον επικεφαλή της μελέτης, καθηγητή Antony Young, του King’s College London.”

Ομάδες που συνήθως έχουν έλλειψη Βιταμίνης D

Στο παρελθόν που οι άνθρωποι εργάζονταν στα χωράφια σε καθημερινή βάση, η ανεπάρκεια της βιταμίνης D ήταν σπάνια.  Στη σημερινή σύγχρονη εποχή που οι περισσότεροι από εμάς εργαζόμαστε μέσα σε γραφεία, η έκθεση μας στον ήλιο έχει μειωθεί κατακόρυφα!  Δεδομένου ότι η βιταμίνη D στον οργανισμό μας παραμένει για περίπου 2 εβδομάδες, είναι κατανοητό ότι μόνο οι καλοκαιρινές διακοπές δεν είναι αρκετές για να αυξήσουμε και να κρατήσουμε σταθερά τα επίπεδα της βιταμίνης D.

  • Εργαζόμενοι σε κλειστούς χώρους π.χ. γραφεία

  • Άτομα με σκουρόχρωμο δέρμα

  • Άτομα με περιορισμένη έκθεση στον ήλιο

  • Έγκυες γυναίκες και μητέρες που θηλάζουν

  • Μωρά που θηλάζουν και παιδιά που βρίσκονται στην ανάπτυξη

  • Γυναίκες μετά την εμμηνόπαυση καθώς έχουν αυξημένο κίνδυνο οστεοπόρωσης

  • Άτομα μεγαλύτερα των 50 ετών,διότι η ικανότητα σύνθεσης της βιταμίνης D μειώνεται με την ηλικία

  • Παχύσαρκα άτομα

  • Άτομα με ηπατικές και νεφρικές παθήσεις ή ενζυμικές ανεπάρκειες

  • Άτομα που ζουν στο βόρειο ημισφαίριο (γεωγραφικό πλάτος μεγαλύτερο από 35°) ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια του χειμώνα

Πως μπορώ να μάθω εάν έχω έλλειψη Βιταμίνης D;

Με μία απλή εξέταση αίματος μπορούμε να δούμε τα επίπεδα στον οργανισμό μας, έτσι ώστε να διαμορφώσουμε την καθημερινότητα μας, το καλοκαίρι αλλά και τον χειμώνα και να περνάμε χρόνο στον ήλιο, κάνοντας έστω μία βόλτα.  Επίσης μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα διατροφικό πλάνο που να εμπεριέχει τροφές εμπλουτισμένες με βιταμίνη D.

Πρόσφατα άρθρα

Kατηγορίες

Πρόσφατα άρθρα

Τελευταία Νέα στην Υγεία- Ανακαλύψτε Συμβουλές και Προτάσεις για Ευζωϊα & Ευεξία

Γίνετε Μέλος του ΙΑΜΑ και βελτιώστε την Υγεία σας Σήμερα!